Klassisk fantasy

Troldmanden fra Jordhavet   af Le Guinn, Ursula
Borgen

Første bind af trilogien Troldmanden fra Jordhavet udkom i 1968 og var, sammen med Ringenes Herre, det ypperste inden for fantasygrenren. Her møder vi en eventyrlysten dreng med talent for magi, der hedder Gæt. Han oplæres først af landsbyens heks og senere af mestertroldmændene på øen Roke. Gæt er temmelig arrogant og bliver let overmodig. I en troldmandsduel med en anden lærling, kommer Gæt til at vække en skygge til live fra Dødsriget. Gæt overlever mirakuløst, men skyggen er nu løs i verden og venter kun på en chance for at overtage Gæts krop og evner.

Første bind handler om, hvordan Gæt overvinder sin dødsskygge. Andet bind handler først og fremmest om pigen Tenar, der som ganske ung pige fjernes fra sine forældre for at blive præstinde for mørkets guder i Atuans grave. Gæt dukker senere op i de uhyggelige labyrinter under templet for at finde en vigtig skat. I tredje bind har nogen åbnet en dør mellem dødsriget og verden, og Gæt må derfor vandre til Jordhavets yderste grænse for at lukke den. Atten år senere udgav Le Guinn en fjerde bog, Det brændte barn, hvor man igen møder Tenar og Gæt. Det er næsten en voksenroman.

Troldmanden fra Jordhavet er på mange måder mere seriøs og krævende end de fleste andre fantasiromaner. Tempoet er lidt langsommere, og handlingens omdrejningspunkt er hovedpersonernes kamp for at overvinde sig selv. Men det er en intens og tankevækkende læseoplevelse. De fire bøger er udgivet af Borgens forlag og kan stadig lånes på biblioteket.