Fnidder og kærlighed

Drenge, kys og kolde fødderDrenge, kys og kolde fødder. 176 sider. 200 kr. Høst & Søn. Drenge, kys og kolde fødd   af Herzog, Anette
176 sider. 200 kr. Høst & Søn.

Det er 13-årige Emmas første jul som skilsmissebarn. Der er noget fnidder med veninden Sofie, som er begyndt at lyve for hende og hænge ud sammen med nogle af klassens stride piger. Samtidig er Emma vildt forelsket i iranske Fardin, og han virker heller ikke afvisende. Men sjovt er det ikke, når faderen er blevet kæreste med én, der hedder det samme som ens veninde Jessica, og når moderen måske er ved at blive kæreste med skolens inspektør. Der er i det hele taget meget, som Emma skal holde styr på i bogen Drenge, kys og kolde fødder. Julen nærmer sig, og Emma ved stadig ikke, hvordan og hvor hun skal holde jul. Det er overvældende med alle de problemer samlet på så lidt plads. Men på den anden side føler man virkelig med Emma, og spørgsmålet er også, om livet i virkeligheden er mindre kompliceret end det, som Annette Herzog får tegnet op. De mange udfordringer giver læseren mulighed for at møde Emma og hendes veninder samt forældre i mange forskellige situationer, så man virkelig får oplevelsen af, at det er rigtige mennesker, man har med at gøre. Måske med undtagelse af Fardin, der bare er så sød, at man næsten ikke tror, han findes! Men når man tænker på, at det er kæresten, der er romanens fortæller, kan det nok ikke være anderledes. Forfatteren har tidligere skrevet to bøger om Emma, men man kan sagtens læse denne uden at kende de første to. Drenge, kys og kolde fødder er en meget sjov, livlig og livsbekræftende pigeroman for de 10-13-årige.