Hvorfor er himlen blå?

Børnespørgehjørne. Spørgsmål de voksne ikke kan svare på   af Nørretranders, Tor
118 sider, 249 kr. Thaning og Appel

Spørg løs. Her er bogen, der kan svare på nogle af de rigtig svære spørgsmål om verdens indretning.

Himlen er blå, fordi der er liv på Jorden.Ilten giver en ren luft, og denne luft splitter Solens lys i to dele. Den ene del er det røde lys, der går lige gennem luften, og den anden del er det blå lys, som spredes i luften, og som vi ser som en blå kuppel over os. Det er da en lidt bedre forklaring end »det ved jeg ikke – det må vi slå op derhjemme.« For så at slå det op derhjemme og finde en særdeles langhåret forklaring, der vist ikke var tiltænkt forudsætningsløse humanister, økonomer eller it-folk. Kort sagt – videnskabsjournalisten Tor Nørretranders har begået en helt oplagt bog, som man med rette kan undre sig ikke er skrevet før.

Bogen er delt op i tre hoveddele. I den første del forklarer han jordplanetens forskellige fænomener, såsom himlen, vinden, floder og bjerge. I den anden del tager Nørretranders fat i livet i naturen og forklarer om planters og dyrs liv og eksistens. I sidste del tager forfatteren fat i mennesket og forklarer kroppens og åndens funktioner. Det går rigtig fint med de to første meget naturvidenskabelige dele, men tingene begynder at gå galt, når han skal forklare fænomener som Gud, vilje, opmærksomhed, kærlighed og fred.

Emner som Gud, kærlighed og fred er noget, som de fleste tænksomme familier, der kunne finde på at anskaffe bogen, formentlig har en relativ klar holdning til. At disse spørgsmål stilles i bogen, skæmmer den, fordi der er forskel på at svare på konkrete, naturvidenskabelige spørgsmål og på at svare på de eksistentielle. De naturvidenskabelige svar er pædagogiske, klare og til at forstå selv for relativ små børn, der knap har lært at læse. Det er eminent. Svarene på de eksistentielle spørgsmål er i bedste fald banale og i hvert fald overflødige, som når Nørretranders skriver, at »Krig bliver først afskaffet, når alle synes, det er pinligt med krige, og at soldater er komiske.«

Illustrationerne til bogen er desværre ikke så spændende. Her har processen været den, at illustratorerne blev inviteret til at lege tegnelege i nogle dage og fik fem eller ti minutter til at tegne ud fra et af bogens spørgsmål med Nikolaj Cederholm til at facilitere den kreative proces. Sjov tanke, at de kreative illustratorer skal have udefrakommende hjælp til at være kreative.

Allerede her burde alarmklokkerne have ringet hos forlaget. De har helt sikkert haft det sjovt, men store kunstværker er det desværre ikke blevet til. Det er klart at undervurdere såvel børn som illustratorer generelt at tro, at man kan lave ordentlige, seværdige og tænksomme bogillustrationer på 10 minutter. Den eneste kunstner, der stikker lidt ud, er Ib Spang Olsen, men han er en gammel rotte i faget og ved godt, hvad der kræves, så han fik lov at snyde og arbejde videre hjemmefra. Lars H.U.G. og Anja Vang Kragh fik tydeligvis ikke lov til at bearbejde værkerne yderligere.

Således er bogen en blandet fornøjelse – den indeholder nogle helt unikke enkle svar på fænomener, som er vanskelige at forklare, nogle ikke så spændende illustrationer og nogle få spørgsmål, som slet ikke skulle være besvaret i bogen. Alt i alt en stor bredde kvalitetsmæssigt, men helt sikkert en bog, der hører hjemme i håndbiblioteket, hvis man har med spørgelystne børn at gøre.