Helt væk   af Zimakoff, Daniel
Politikens Astronaut-serie. 48 sider og 49 kr. stykket. Politikens Forlag.
Prinsesser spiller ikke fodbold   af Montell, Maria
Turbo og den enarmede tyveknægt   af Sindt , Ulf
Carlsens stribede. Oversat af Thorstein Thomsen. 44 sider,169,50 kr. Carlsen

Åben dør. To serier til børn, der lige er begyndt at læse selv.

For bare 10 år siden var det svært at opdrive letlæsningsbøger til børn, som ikke tilhørte en pædagogisk tilrettet serie, hvis fokus var skolebiblioteker. Med den elendige økonomi, som biblioteker og ikke mindst skolebiblioteker har til bogindkøb, er forlagene tvunget til at fokusere på salget til private, for interessen fra såvel børns som forældres side for letlæsningsbøger er bestemt ikke faldet de seneste år. Det har tre meget synlige konsekvenser. For det første er antallet af letlæsningsbøger steget, for det andet er priserne faldet, i alt fald for en del af dem. For det tredje er bøgerne blevet meget mere spændende og emnemæssigt set mindre pædagogiske.

Politikens Forlag har netop udsendt Astronautserien. Forlagets varemærke er, udover de gode priser, efterhånden den, at de får kendte til at skrive bøgerne. Det sælger, og kvaliteten er ikke nødvendigvis dårligere af den grund. Renée Toft Simonsen, som netop er i gang med at få filmatiseret sine Karla-bøger, har skrevet én af disse, ´Den sejeste´, som er en kær historie om en dreng, der forsøger at leve op til andres idealer for at vinde sin udkårnes hjerte – og så viser det sig, at hun bedst kan lide ham, som han er. En lige så gennemskuelig, men heller ikke helt ueffen historie serverer Maria Montell med sin Prinsesser kan ikke spille fodbold, hvor drengepigen Sofie må slås med en mor, der synes, at Sofie skal være en rigtig prinsesse, der kun laver prinsesseting. Montell har gode evner for det absurde, og historien lever godt af de mange overdrivelser, som garnerer forløbet.

Størst spænding i serien finder man dog hos Daniel Zimakoff, der med sin historie ´Helt væk´ beskriver en dag, hvor Andreas skal passe sin lillesøster alene for første gang. Og netop samme dag får Andreas en invitation til at besøge Victoria, som han er meget interesseret i. Han smutter lige en times tid, men lillesøster er desværre væk, da han kommer hjem igen. Bogen er oplagt til at danne grundlag for, at børn får tænkt lidt over, hvad det at tage et ansvar betyder.

Hvis man er til det lidt mere vilde, kan man tage Carlsens nye serie, Carlsens Stribede, som ikke er nær så friserede som Politikens. Til gengæld er de voldsomt meget dyrere.

Bodil El Jørgensen har digtet en heksemesterhistorie til letlæsning om parret Julius og Pæremadsen kaldet De gule gummisko, som hun har skrevet fire romaner om. Denne gang er heksen en lille pige, som lykkes med at snøre drengen Julius noget så eftertrykkeligt. Han tager dog revanche til sidst i El Jørgensens yderst pjattede bog, der igen ledsages af Bente Bechs meget levende tegninger. Ulf Sindts Turbo og den enarmede tyveknægt er rent stilmæssigt nærmest en episodebog, der består af en række korte, men delvis sammenhængende historier på ganske få sider i bedste svenske fortællestil. Det gør det overskueligt at læse bogen i små bidder, men samtidig lægger det en dæmper på spændingen og på, hvor meget forfatteren lader historien udvikle sig.

Det er dog underholdende at høre om den hjemmelavede enarmede tyveknægt, hvor Turbo sidder i papkassen som tyveknægt og må fortælle Martin, at han trækker en nitte gang på gang, selv om Martin lægger rigtige enkroner i papkassens hul en efter én. Turbo scorer hele ti kroner på den måde og nægter at aflevere pengene igen. Den var nok ikke gået, hvis Martin havde været lidt mere hidsig i det!

I samme serie har danske Peter Gotthardt kastet sig over en serie kaldet Elverdronningens riddere, hvoraf den første af otte hedder ´Det fortryllede skjold´. Med farver på hver anden side er det en af de mest illustrerede bøger i serien, og Jan Kjærs digitale illustrationer er effektfulde, men noget klichéprægede: de ligner noget, man har set før og trækker på alle genrens konventioner.

Gotthardts historie er god nok og handler om en stalddreng, der skal redde en borg fra jætten Gru, der hver dag slår en ridder ihjel. Dronningen sender drengen Hassel af sted, hvilket måske nok kan undre, når der er så mange riddere i hendes hof, men naturligvis er dronningen ikke kun smuk og blid, men også meget vis. Den efterfølgende handling viser, at Gotthardt alligevel får spundet en anden historie end den helt gængse, selv om historiens rammer er så forudsigelige, som de tænkes kan.